Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Германия

Последна актуализация 12 Декември 2023Дипломатически представителства

Индекс на риска

Ниво 2: Повишено внимание (осведомете се подробно за актуалната обстановка в страната)

2

Моля изберете вида на вашия паспорт

Обикновен паспорт: не е необходима виза

Дипломатически паспорт: не е необходима виза

Служебен паспорт: не е необходима виза

Федерална република Германия

Посолство на Република България в Берлин, Федерална република Германия
Адрес: Mauerstrasse 11, 10117 Berlin
Тел.: +49 30 201 0922;
Факс: +49 30 208 68 38
Е-mail: [email protected] 
Website: www.mfa.bg/embassies/germany

Дежурен телефон в извънработно време: +4917612299190
Приемно време: в понеделник, вторник, четвъртък и петък – от 09:00 до 12:30 ч.; в сряда: от 14:00 ч. до 16:30 ч., в работни дни.
Важно! „Консулската служба“ на Посолството извършва редовен прием на български граждани с предварително запазени дата и час за подаване на заявления за издаване на лични карти, на паспорти и на временни паспорти. Издадени документи за самоличност могат да бъдат получавани без предварително запазване на дата и час, в приемното време на „Консулската служба“.
При влизане в приемните помещения на „Консулската служба“ на Посолството в Берлин сте длъжни да представите предварително попълнено заявление и удостоверение за адресна регистрация (Meldebescheinigung).

Информация за прием в останалите случаи, както и допълнителна информация относно реда, условията и необходимите документи за подаване на заявление за издаване на лична карта,  на паспорт и временен паспорт, за издаване на документи по гражданско състояние, за нотариални удостоверявания и др.   може да бъде намерена в раздела „Консулски услуги“ на страницата на Посолството https://www.mfa.bg/embassies/germany.

Важно! Когато адресната Ви регистрация не е в консулския окръг на Посолството в Берлин, или нямате адресна регистрация, или считате, че е налице нетърпящ отлагане случай, в който са заплашени животът и здравето на български граждани, следва да отправите предварително мотивирано искане по електронна поща на адрес [email protected], като:
- обосновете искането за прием по изключение,
- задължително посочите своите пълни имена, дата и място на раждане, адрес на пребиваване във ФРГ и телефон за контакти.

Генерално консулство на Република България в Мюнхен,Федерална република Германия
Консулски окръг: федерални провинции Бавария и Баден-Вюртемберг
Адрес: Walhallastraße 7, 80639 München
Телефон: +49 89 171 176 14; +49 89 171 176 15
Факс: +49 89 155 006
Е-mail: [email protected]
Website: www.mfa.bg/embassies/germanymunich

За връзка с Генералното консулство в Мюнхен в неработно време, в почивните и празнични дни, изключително и само при спешни случаи и извънредни ситуации на дежурен телефон: +49 172 888 10 56.

Консулска служба
Приемно време за граждани:
Понеделник, вторник, четвъртък и петък: от 9:00 ч. до 13:00 ч.
Сряда: от 12:00 ч. до 16:00 ч.

Информация по консулски въпроси се предоставя в понеделник, вторник, четвъртък и петък от 14:00 до 16:00 ч. и в сряда - от 10:00 ч. до 12:00 ч., на телефони :+49 89 171 176 14; +49 89 171 176 15, както и ежедневно - на електронната поща: [email protected].

Важно! Консулската служба на Генералното консулство в Мюнхен извършва редовен прием на български граждани с предварително запазени дата и час.

Българските граждани имат възможност да се възползват от услугата – подаване на заявление за български лични документи и на електронната платформа: https://e-usluga_bds.mfa.bg/
Важно! Издадени документи за самоличност могат да бъдат получавани с предварително предоставена дата и час в приемното време на „Консулската служба“.
Важно! При посещение на „Консулската служба“ на Генералното консулство в Мюнхен, в рамките на предоставените дата и час за прием, гражданите следва да представят изискващият се комплект от документи за съответната консулска услуга, предварително попълнено заявление за издаване на български документ за самоличност и удостоверение за адресна регистрация (Meldebescheinigung) на територията на федералните провинции Бавария и Баден-Вюртемберг.

Служба за търговско-икономически връзки:
тел. +49 89 32223355; моб. тел. +49 170 55 09 424; факс: +49 89 32223356; [email protected]; e mail: [email protected]

Информация за дейността на Службата по търговско-икономическите въпроси към Генералното Консулство на РБ в Мюнхен (СТИВ–Мюнхен), може да намерите ТУК.

Информация, във връзка с предоставяне на консулско-административни услуги на гражданите, може да намерите ТУК.

Генерално консулство на Република България във Франкфурт на Майн, Федерална република Германия
Консулския окръг влизат следните федерални провинции: Хесен, Северен Рейн-Вестфалия, Саарланд и Райнланд-Пфалц
Адрес: Rheinstr. 29, 60325 Frankfurt am Main
Тел.: +49 69 509 278 130
Факс: +49 69 509 278 13 17
E-mail: [email protected] 
Website: https://www.mfa.bg/embassies/germanyfrankfurt

Консулска служба към ГК - Франкфурт:
Адрес: Rheinstr. 29, 60325 Frankfurt am Main
Тел.: +49 69 509 278 13 26
E-mail: [email protected] 
Website: https://www.mfa.bg/embassies/germanyfrankfurt
Приемно време на Консулска служба от: 09:00 ч. до 12:00 ч., след предварително записани дата и час: всеки работен ден
Консултации по телефона:
Понеделник и четвъртък между 14:00 и 16:00 ч.
Запазване на дата и час: Чрез интернет-платформата eBDS: https://www.consulatebg.eu/ или на [email protected] (отговор се получава в рамките на 48 часа от постъпване на запитването)

Дежурен телефон за спешни случаи в извънработно време:  + 49  176 624 58 962 (когато има заплаха за живота и здравето на български граждани вследствие на природни катастрофи, промишлени аварии,    пътно-транспортни произшествия, престъпления и др.). Информация по консулски въпроси и записване на дата и час за прием в Консулската служба не се предоставят.

Почетни консули на Република България във Федерална република Германия

г-н Даниел Гар (Daniel Gahr)
седалище в гр. Майнц и с консулски окръг, обхващащ територията на федерална провинция Райнланд-Пфалц
Aдрес: Schillerplatz 7, 55116 Mainz;
Тел.: +49 613 126 20;
E-Mail: [email protected]

г-н Инго – Ендрик Ланкау (Ingo-Endrick Lankau)
седалище в гр. Дармщадт и с консулски окръг, обхващащ територията на федерална провинция Хесен
Адрес: Hilpertstraße 3, 64295 Darmstadt;
Тел.: +49 6151 958150;
Email: [email protected]

г-н Ралф Карл Хесе (Mr. Ralf Karl Hesse)
седалище в гр. Магдебург и с консулски окръг, обхващащ територията на федерална провинция Саксония-Анхалт
Адрес: Haeckelstrasse 9, 39104 Magdeburg;
Моб. телефон.: 0171 930 2215;
E-mail: [email protected]

г-н Вернер Йостмайер (Mr. Werner Jostmeier)
седалище в гр. Мюнстер и с консулски окръг, обхващащ територията на федерална провинция Северен – Рейн Вестфалия
Адрес: c/o Handwerkskammer Münster, Bismarckallee 1, 48151 Münster;
Тел: +49-251 5203 484;
E-mail: [email protected]

г-н Хайко Шмидт (Mr. Heiko Schmidt)
седалище в гр. Лайпциг и с консулски окръг, обхващащ територията на федерална провинция Саксония
Адрес: Käthe-Kollwitz-Str. 115, 04109 Leipzig;
Тел.: +49(0) 341 21899998;
E-mail: [email protected]

г-н Михаел Томас Фрьолих (Mr. Michael Thomas Fröhlich)
седалище в гр. Хамбург и с консулски окръг, обхващащ територията на федералните провинции Хамбург и Шлезвиг-Холщайн
Адрес: Kapstadtring 10, 22297 Hamburg;
Тел.: +49(0) 40 410 35 12;
E-mail: [email protected]

Посолство на Федерална република Германия в София, Република България
Канцелария: София, ул. “Фредерик Жолио-Кюри” № 25
Тел.: +359 2 918 38 0
Факс: +359 2 963 16 58
Факс: +359 2 963 41 17 (консулски отдел)
[email protected]
www.sofia.diplo.de
Работно време: 08:00 – 17:00 часа (понеделник – четвъртък)
08:00 – 13:45 часа (петък)
Консулски отдел: 08:15 – 11:30 часа (понеделник - четвъртък)
08:15 – 10:30 часа (петък)

Почетни консули на Федерална република Германия в Република България

д-р Мариана Чолакова
седалище в гр. Пловдив и с консулски окръг, обхващащ територията на областите Пловдив, Пазарджик, Хасково, Стара Загора, Кърджали, Смолян, Сливен, Ямбол.
Адрес: ул. „Съборна“ №7, 4000 гр. Пловдив;
Тел. : +359 32 65 04 54;
E-mail: [email protected]

г-н Недялко Неделчев
седалище в гр. Варна и с консулски окръг, обхващащ територията на областите Добрич, Варна и Бургас.
Адрес: бул. „8-ми приморски полк“ 54, етаж 2, офис 2 9000 гр. Варна;
Тел.: +359 52 69 36 94;
E-mail: [email protected]

Обща информация

Ниво на сигурност:
Престъпността в Германия е в границите на нормалните статистически стойности за Европа. Това не изключва възможността от улични кражби (обикновено извършителите са чужди граждани) и измами. В последните години не са изолирани случаите на нападения върху чужденци, особено в източната част на страната.

Здравеопазване:
Европейската здравноосигурителна карта дава възможност за ползване на правото на медицинска помощ при спешни случаи, което имат всички граждани на Република България с непрекъснати здравноосигурителни права в страните от Европейския съюз, Европейската икономическа зона и Швейцария. Информация за правата, които предоставя ЕЗОК, страните за които е валидна, както и реда за нейното издаване, може да бъде получена ТУК.

Особености на местното законодателството:
Помнете, че в Германия следва да се съобразявате с местните закони и обичаи. По време на престоя Ви там Вие попадате под тяхната юрисдикция. Препоръчваме предварително да се информирате за тях и да ги спазвате. Наказанията за нарушаване на закона могат да бъдат много по-строги от тези в България за същите нарушения.

Митнически изисквания:

За информация относно митнически изисквания може да се обърнете към Агенция „Митници" от ТУК.

Пътуващите за Германия са длъжни да се съобразяват с митническите закони на страната, като допълнителна информация можете да получите и от Посолството на ФР Германия в София или от ТУК.

Митнически изисквания за Германия можете да изтеглите от ТУК.

Движенията по пътищата:
Ако пътувате с автомобил, следва да проявявате изключително внимание при кормуване в градски условия за колоездачи, които се включват в движението изключително активно. Пешеходците следва да спазват предимството на колоездачите на специално маркираните за тях ленти на пешеходните пътеки (обикновено са маркирани в червен цвят). Направете всичко необходимо да се запознаете с местните правила за движение. В много страни се налагат тежки парични глоби за нарушение на правилата за движение, които се плащат на местонарушението, без значение дали сте местен или чужд гражданин.

Подробна информация за новите глоби за нарушение на ЗДП в Германия от водачи на МПС и велосипедисти можете да видите ТУК  

Практически съвети:
Ако по някаква причина бъдете задържан от местните власти, изисквайте да Ви бъде осигурен контакт с Посолството на Република България. Консулски служител ще установи във възможно най-кратък срок връзка с Вас.

Съветваме Ви предварително да сключите договор за здравна, туристическа, пътна или друга застраховка.

В случаите на смърт на български граждани в Германия, Посолството на Република България ще Ви окаже съдействие и помощ за уреждане на формалностите.

Пряка финансова помощ може да получите от Посолството на Република България, само ако Ваши роднини или близки лица депозират необходимата Ви сума в Министерството на външните работи, дирекция „Финансово-стопански дейности”.

В случай на кражба на личните ви документи, парични средства, билети за пътуване и прочие, незабавно известете лично и писмено най-близката полицейска служба в Германия и поискайте копие от протокола за установяване на събитието. Свържете се с Посолството на Република Българи, за да направите постъпки за получаване на необходимите документи за продължаване на пътуването Ви или за завръщането Ви в родината.

Местна валута:
Евро (EUR).

Климатични особености:
Във високите планински райони на Алпите са възможни снежни лавини.

Документи за пътуване и визов режим

За Германия българските граждани пътуват с паспорт, лична карта, временен паспорт, или моряшки паспорт на член на екипаж, плаващ по Дунав. При влизане в Германия валидни са изискванията на държава от Шенгенското пространство.       

От 1 януари 2007 г. гражданите на Република България могат да влизат и пребивават на територията на друга държава-членка на ЕС, в т.ч. и Федерална република Германия за срок до 90 дни без никакви условия и формалности.

При пребиваване, надвишаващо срока от 90 дни, административните формалности изискват гражданите да се регистрират пред съответните власти, които издават удостоверение за актуална регистрация, съдържащо името и адреса на регистриращото се лице, както и датата на регистрацията. Неспазването на изискването за регистрация може да доведе до налагане спрямо въпросното лице на административни санкции. Представя се валидна лична карта или валиден паспорт, потвърждение за наемане на работа на лицето от страна на работодателя или удостоверение за трудова заетост, или доказателство, че е самостоятелно заето лице, доказателство за записване в акредитирано учебно заведение, както и за сключена пълна здравна застраховка.

ГК - Мюнхен

Български документи за самоличност:

1. Издаване на паспорт  - Българските граждани, пребиваващи във Федерална република Германия, могат да заявят издаване на паспорт. На страницата  http://consulatebg.eu/ можете да получите необходимата Ви информация и да  отпечатате формуляр на заявление с QR – код и с т.нар. UIN –код (получава се след разпечатване на попълненото заявление) да направите онлайн запис за ден и час за подаване на заявлението в КС-Берлин.

Необходими документи:
- Заявление за издаване на документ за самоличност - подписва се лично при подаването му пред служител на Консулската служба;
- Предходен паспорт, ако лицето има издаден такъв;
- Лична карта;
- Документ за адресна регистрация във ФРГ.

При издаване на паспорт на лица под 18 годишна възраст задължително се представя удостоверение за раждане. В този случай при подаване на заявлението задължително присъстват и двамата родители, които подписват заявлението и следва да представят своите документи за самоличност.

Присъствието само на единия родител е възможно, когато:
1.Бъде представено в оригинал изрично нотариално заверено пълномощно от отсъстващия родител за издаване на паспорта в което изрично е посочено, че заявлението ще бъде подадено в КС-Берлин;
2.Другият родител е лишен от родителски права, удостоверено със съдебно решение, влязло в сила ;
3.Бъде представено съдебно решение, в което изрично е записано, че родителят може да подаде документи за издаване на паспорт на детето без съгласието на другия родител;
4.Документ, удостоверяващ, че вторият родител е починал;
5.Акт на български или на чуждестранен съд, потвърден от български съд, че другият родител е в неизвестност;
6.Ако бащата е неизвестен.

В случай, че предходният паспорт е изгубен или откраднат, заедно със заявлението следва да бъде попълнена и подадена декларация по чл. 17, ал. 1 от Правилника за издаване на българските лични документи, в която подробно да бъдат описани обстоятелствата по изгубването или кражбата на документа, както и изгубването или открадването на документа да бъде заявено пред немската полиция и да бъде представен издаденият от тях документ (Anzeige).

При промяна на имената, единния граждански номер, пола, гражданството или при настъпили съществени и трайни изменения на образа лицето е длъжно да подаде заявление за издаване на нови български лични документи в срок до 30 дни. При заявяване на нов паспорт вследствие промяна на имената след сключен граждански брак следва да бъде представено и българско удостоверение за сключен граждански брак в оригинал и фотокопие. В този случай задължително следва да се подаде заявление и за издаване на нова лична карта.  

2. Издаване на лична карта - Българските граждани, пребиваващи във Федерална република Германия, могат да заявят издаване на лична карта. На страницата  http://consulatebg.eu/  можете да получите необходимата Ви информация и да  отпечатате формуляр на заявление с QR – код и с т.нар. UIN –код (получава се след разпечатване на попълненото заявление) да направите онлайн запис за ден и час за подаване на заявлението в КС.

Необходими документи:
- Заявление за издаване на документ за самоличност - подписва се лично при подаването му пред служител на Консулската служба;
- Предходен паспорт, ако лицето има издаден такъв;
- Лична карта;
- Документ за адресна регистрация във ФРГ

Получаване на издадените български лични документи: - Срокът за получаване на българските лични документи съгласно Закона за българските лични документи е до 90 дни. Новите документи се получават лично в консулската служба, а по изключение – от упълномощено лице , данните за което са вписани при подаване на заявлението. При получаване на издадения нов паспорт/лична карта, предходният паспорт/лична карта следва да бъде върнат в консулската служба. Лице, което има необходимост от представяне на визи или гранични печати, положени в паспорта, може да го задържи след изтичане срока на валидност, като го представи в консулската служба и подаде искане по образец. Лицето е длъжно да върне документа в срок до 3 месеца след отпадане на заявената необходимост. Получаване на издаден нов паспорт може да стане и в България чрез упълномощено лице – с изрично нотариално заверено пълномощно или от лице, данните на което са вписани в заявлението при подаването му. Упълномощеното лице следва да получи издадения документ за самоличност от Дирекция „Български документи за самоличност”, гр. София, бул. „Княгиня Мария Луиза” № 48 след представяне на свой документ за самоличност и връщане на предходния паспорт.

Проверка дали паспортът е получен в КС-Мюнхен може да бъде направена чрез Единния граждански номер (ЕГН) на лицето на следния линк http://consulatebg.eu/status

Новият паспорт може да бъде доставен в КС-Мюнхен и чрез лицензирана куриерска фирма (DHL), с която Министерството на външните работи има сключено споразумение. За целта следва допълнително да бъдат заплатени 45,33  евро по следната банкова сметка на DHL:

В ЕВРО/ In EURO

Beneficiary:                                      DHL EXPRESS BULGARIA EOOD

Beneficiary’s IBAN  No                     BG88TTBB94001526716237

Beneficiary’s Bank                            SOCIETE GENERALE EXPRESSBANK

BIC/SWIFT Code                             TTBBBG22

Beneficiary’s Bank Address              73, Al.Stambolijski Blvd., Sofia 1000, Bulgaria

В графа „Основание за плащане” в платежното нареждане задължително следва да се попълни: BDS Berlin и трите имена на латиница на лицето, за което се иска издаване на новия документ за самоличност. Платежното нареждане следва да бъде представено в консулската служба в оригинал.

Услугата за доставяне на българските документи за самоличност включва само и единствено ускореното транспортиране на пратката от МВнР до мисията, но не и ускореното издаване на документа за самоличност или доставка до домашния Ви адрес.

3. Издаване на временен паспорт на новородено дете - Временен паспорт на новородено дете, на което поне единият родител е български гражданин, преди детето да е получило българско удостоверение за раждане, се издава по изключение и само за срок, необходим за пътуването му до България с оглед финализиране на процедурата за регистрация на детето.

На страницата  http://consulatebg.eu/ можете да получите необходимата Ви информация и да  отпечатате формуляр на заявление с QR – код и с т.нар. UIN –код (получава се след разпечатване на попълненото заявление), да направите онлайн запис за ден и час за подаване на заявлението в Консулската служба на ГК-Мюнхен.

Необходими документи:
- Заявление за издаване на документ за самоличност - подписва се лично от родителите на детето при подаването му пред служител на Консулската служба.
- Многоезично удостоверение за раждане на детето;
- Адресна регистрация на родителите на детето във Ф Р Германия;
- Декларация от майката и бащата, че ще използват временния паспорт еднократно с цел пътуване до България за довършване на процедурата по регистрация на детето.
- Лична карта/паспорт на майката и на бащата.

Явяването само на единия родител е възможно, когато:
- Бъде представено в оригинал изрично нотариално заверено пълномощно от отсъстващия родител за издаване на временния паспорт;
- Документ, удостоверяващ, че вторият родител е починал;
- Ако бащата е неизвестен.

4. Издаване на временен паспорт - Българските граждани, пребиваващи във Федерална република Германия, които не притежават валидни лични документи, могат да заявят издаване на временен паспорт, чийто срок на валидност се съобразява с необходимото време за завръщане в Република България, след съгласуване с Министерството на външните работи.

На страницата  http://consulatebg.eu/ можете да получите необходимата Ви информация и да  отпечатате формуляр на заявление с QR – код и с т.нар. UIN –код (получава се след разпечатване на попълненото заявление) да направите онлайн запис за ден и час за подаване на заявлението в ГК-Мюнхен.

В консулската служба се подава  и декларация по чл. 17, ал. 1 от Правилника за издаване на българските лични документи, в която подробно се описват обстоятелствата – дата и място на изгубването или кражбата на документа.

Необходими документи:

  1. Заявление за издаване на документ за самоличност - подписва се лично при подаването му пред служител на Консулската служба;
  2. Лична карта и/или паспорт - в случай, че са с изтекъл срок или повредени;
  3. В случай, че личната карта и/или паспортът са изгубени или откраднати – документ от немската полиция (Anzeige);
  4. Удостоверение за раждане;
  5. Документ за адресна регистрация във ФР Германия, в случай, че лицето е адресно регистрирано в Германия.

При издаване на временен паспорт на лица под 18 годишна възраст задължително се представя удостоверение за раждане. В този случай при подаване на заявлението задължително присъстват и двамата родители, които подписват заявлението и следва да представят своите документи за самоличност.

Присъствието само на единия родител е възможно, когато:

  1. Бъде представено в оригинал изрично нотариално заверено пълномощно от отсъстващия родител за издаване на паспорта;
  2. Другият родител е лишен от родителски права, удостоверено със съдебно решение;
  3. Бъде представено съдебно решение, в което изрично е записано, че родителят може да подаде документи за издаване на паспорт на детето без съгласието на другия родител;
  4. Документ, удостоверяващ, че вторият родител е починал;
  5. Акт на български или на чуждестранен съд, потвърден от български съд, че другият родител е в неизвестност;
  6. Ако бащата е неизвестен.

Срокът за съгласуване на искането за издаване на временен паспорт от Министерството на външните работи е до 3 работни дни. В случай че заявителят не се яви да получи временния паспорт в срок до 3 месеца от уведомяването му, искането за издаване на временния паспорт се анулира и следва да бъде подадено ново заявление.

Получаване на издаден временен паспорт: - Временният паспорт се получава лично в консулската служба, а по изключение – от упълномощено лице, данните за което са вписани при подаване на заявлението. Временен паспорт на непълнолетни лица се получава от един от двамата родители. 

Такса за издаване на временен паспорт: - Таксата за издаване на временен паспорт е 50 евро. Ако заявителите желаят да получат временния паспорт в рамките на работния ден, се заплаща увеличение на държавната такса със 100 %. Временният паспорт следва да бъде върнат в съответното РПУ в България при подаване на документи за издаване на лична карта или паспорт, но не по-късно от 3 месеца след изтичане на срока на неговата валидност.

Такси за издаване на паспорт:

  1. Първи паспорт на лица до 14 годишна възраст – 26 евро;
  2. Следващ паспорт на лица до 14 годишна възраст – 31 евро;
  3. Паспорт на лица до 14 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 22 евро;
  4. Паспорт на лица от 14-58 годишна възраст – 41 евро;
  5. Паспорт на лица от 14-58 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 22 евро;
  6. Паспорт на лица от 58-70 годишна възраст – 31 евро;
  7. Паспорт на лица от 58-70 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 22 евро;
  8. Паспорт на лица над 70 годишна възраст – 26 евро;
  9. Паспорт на лица над 70 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 22 евро.

Такси за издаване на лична карта:

  1. Първа лична карта за лица от 14-16 годишна възраст – 20 евро;
  2. Лична карта за лица от 14-16 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 21 евро (следва да бъдат представени официални документи за намалена работоспособност);
  3. Следваща лична карта за лица от 14-18 годишна възраст – 27 евро;
  4. Лична карта на лица от 18-58 годишна възраст – 30 евро;
  5. Лична карта на лица от 18-58 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 21 евро;
  6. Лична карта на лица от 58-70 годишна възраст – 26 евро;
  7. Лична карта на лица от 58-70 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 21 евро;
  8. Лична карта на лица над 70 годишна възраст – 20 евро.

5. Нотариални удостоверявания

Удостоверяване на дата, съдържание и подпис на частен документ

Съгласно член 84 на Закона за нотариусите и нотариалната дейност консулските длъжностни лица в българските дипломатически и консулски представителства в чужбина могат да удостоверяват:

  • датата, съдържанието и подписите на частни документи, когато те са съставени на български език и не подлежат на вписване, а когато са представени от чужденци – ако са предназначени да произведат действието си на територията на Република България,
  • верността на преписи и извлечения от документи, представени от български граждани.

Консулските длъжностни лица в Консулската служа към ГК-Мюнхен не изготвят проекти на пълномощни, на декларации и други подобни.

Съгласно чл. 5 „Консулски функции“ от Виенската конвенция за консулските отношения“ от 1963 г. (ратифицирана с Указ № 947 на Държавния съвет на НРБ от 1989 г. - ДВ, бр. 42 от 1989 г.; в сила за НРБ от 10 август 1989 г.; обн. ДВ. бр.42 от 25.05.1990г., попр. ДВ. бр.29 от 12.04.2016г.) „консулските функции се състоят във: …. f) изпълняване на функции на нотариус… при условие, че това не противоречи на законите и правилниците на приемащата държава“.

Консулските длъжностни лица в Консулската служа към ГК-Мюнхен нямат правомощия да удостоверяват нотариално верността на преписи и извлечения на документи, както и  дата и подписи на частни документи, когато те са предназначени да произведат действието си на територията на Федерална република Германия.

Ако чуждият гражданин не говори български език, се назначава преводач, който подписва декларация за истинността на превода, а подписът му се заверява за сметка на клиента.

При удостоверяване на дата, съдържание и подпис върху частен документ лицата, чиито подписи подлежат на удостоверяване, трябва да се явят лично пред консулското длъжностно лице и пред него да подпишат документа.

Услуги се предоставят след представяне на валидни документи за самоличност в оригинал (паспорт или лична карта). Не се допуска представянето на българско свидетелство за управление на МПС.

При липса на валиден документ за самоличност лицето удостоверява самоличността си с двама свидетели – български граждани с установена самоличност. (Не могат да бъдат свидетели недееспособните, неграмотните на български език, роднини на лицето, лица, в полза на които се съдържа някакво разпореждане в пълномощното и др.)

В консулската служба не могат да бъдат заверени документи, подлежащи на вписване, като договори за прехвърляне на собственост, вкл. върху недвижимо и движимо имущество, договори за продажба на акции или дялове, декларации за делба, декларации за отказ от вещни права, декларации за отказ от право на ползване, декларации за отказ от наследство, молби за заличаване на ипотека и др.

При прехвърляне на недвижим имот или учредяване на вещни права върху недвижим имот пълномощното следва да се представи в консулската служба в два идентични екземпляра. В този случай се прави едновременно заверка на подписа и на съдържанието на документа. Необходимо е да бъдат заверени и два броя от декларация по чл. 264, ал. 1 от ДОПК и декларация по чл. 25, ал. 8 от ЗННД. Декларация по чл. 264, ал. 1 от ДОПК и декларация по чл. 25, ал. 8 от ЗННД.

При прехвърляне на МПС се заверяват и два броя от декларация по чл. 264, ал. 2 от ДОПК, както и декларация по чл. 25, ал. 8 ЗННД. Примерен текст на пълномощно за прехвърляне и управление на МПС, декларация по чл. 264, ал. 2 от ДОПК и декларация по чл. 25, ал. 8 от ЗННД.

При заверка на декларация за пътуване на дете извън границите на Република България, задължително следва да бъде представено и удостоверението за раждане на детето.

Такси:

  1. Заверка на подпис и съдържание:

 

Вид услуга

Обикновена услуга

Бърза (до 8 работни часа)

Експресна (до 4 работни часа)

Заверка на подпис

15 евро

22,50 евро

30 евро

Заверка на съдържание – 1 страница

30 евро

44,50 евро

60 евро

Заверка на съдържание – 2 страници

45 евро

66,75евро

90 евро

Заверка на съдържание – 3 страници

60 евро

67,50 евро

120 евро

 

  1. Заверка на препис – първа страница 10 евро и по 5 евро за всяка следваща страница.
  2. Заверка на превод – 15 евро (обикновена услуга) и 30 евро (експресна услуга).

6. Българско гражданство - Чрез Консулската служба могат да се подават документи до Министерство на правосъдието на Република България за:

  • придобиване на българско гражданство
  • установяване наличието на българско гражданство
  • възстановяване на българско гражданство
  • освобождаване от българско гражданство

Процедурите за освобождаване, придобиване, възстановяване и установяване наличието на българско гражданство са описани на сайта на Министерството на правосъдието (http://www.justice.government.bg/76/ ).

Обръщаме внимание, че Министерство на правосъдието приема оригинали на документи, като чуждестранните документи следва да бъдат снабдени с апостил и превод на български език от заклет преводач.

Приемат се само напълно окомплектовани преписки, като при подаването им се насрочва час за интервю, което е неразделна част от процедурата за придобиване на българско гражданство.

7. Свидетелство за съдимост - Чрез Консулската служба се приемат заявления за издаване на свидетелства за съдимост на български граждани и чужденци, пребивавали на територията на Република България.

Необходими документи:

  1. Заявление за издаване на свидетелства за съдимост;
  2. Валиден документ за самоличност (лична карта/паспорт) в оригинал;

Свидетелствата за съдимост се изготвят от Министерството на правосъдието на Република България и важат за срок шест месеца от датата на издаването.

В случай че разполагате с електронен подпис, бихте могли да подадете електронно заявление на https://cs.mjs.bg/

8. Гражданско състояние

  • При необходимост от регистриране в Република България на настъпилите в чужбина

граждански събития "раждане", "брак" и "смърт" със субекти български граждани запознайте се с информацията, публикувана на https://www.mfa.bg/bg/uslugi-patuvania/konsulski-uslugi/zad-granica/grajdansko-sastoianie

  • В посолството могат да бъдат издадени многоезични препис-извлечения или пълни

преписи от актовете въз основа на Националния електронен регистър на актовете за гражданско състояние (НРГС) за граждански събития, настъпили след 31.12.1999 г.

Необходими документи:

  1. заявление по образец от заинтересованите лица
  2. валидни лична карта или паспорт (в оригинал)

Право да заявят издаването и да получат документите по гражданско състояние имат:

-за акт за раждане – лицето, за което се отнася актът за раждане, неговите родители или законни представители;

- за акт за сключен граждански брак – страните по акта;

- за акт за смърт – наследниците на починалото лице.

Извлеченията могат да се издават и на трети лица, изрично упълномощени от лицата, имащи право да ги получат.

  • В Консулската служба могат да бъдат издадени дубликати на удостоверения за

раждане, настъпили след 01.01.2000г.

  • В Консулската служба не могат да бъдат издавани удостоверения въз основа на регистъра на населението (семейно положение, сключване на брак в чужбина с чужденец и др.) – компетентен орган е общината по постоянен адрес в България.
  • Сключването на брак в Консулската служба, между български граждани се осъществява по реда на ал. 4 от чл. 6 „Сключване на брак“ от Кодекса за международно частно право, съгласно който: Брак между български граждани в чужбина може да се сключи пред български дипломатически или консулски представител, ако правото на приемащата държава допуска това.

Съгласно ал.4 от чл. 13 „Сключване на брак“ от Уводните разпоредби към Гражданско-процесуалния кодекс на ФРГ (Einführungsgesetz zum Bürgerlichen Gesetzbuche; BGBEG), в страната може да бъде сключен брак само в предписаната в този закон форма. Според ал.1 от чл. 13  от BGBEG условията за сключване на брака се определят за всеки от желаещите от „правото на държавата, към която принадлежи“, но когато липсва предпоставка за прилагане на чуждо право, съгласно ал. 2 се прилага германското право, ако поне единият от желаещите да сключи брак  „има обичайно местопребиваване в страната“ (т. 1).

Преценката на завеждащия „Консулска служба“, дали са налице  възможности за сключване на брак в КС, се основава на оценката на редица фактори, сред които съобразяване с редовното приемно време,  други служебни ангажименти, планирани мероприятия в приемните помещения на представителството,  кадрово осигуряване на службата, необходимост от ангажиране на допълнителен персонал,  въпроси на сигурността на представителството, брой на евентуалните участници в церемонията и пр. 

Необходими документи:

  1. Молба от общ характер от желаещите да встъпят в брак , с посочени дата, на която желаят да се състои бракосъчетанието, данни относно промяна на фамилно име след брака, брачен договор и пр.;
  1. Декларации, че не са налице пречки за сключване на брак, съгласно Глава Втора от Семейния кодекс;
  2. Удостоверения за раждане и копия от тях;
  3. Удостоверения за семейно положение, издадени от общините по постоянен адрес в България;
  4. Медицински свидетелства от правоспособни лекарите, които да удостоверяват, че желаещите да встъпят в брак не страдат от заболяванията по смисъла на „Инструкция № 1 за реда за медицинско освидетелствуване на встъпващите в брак“. Свидетелствата следва да са заверени от Gesungheitsamt, да са окончателно заверени с апостил (Apostille) и да са придружени с преводи на български език, извършени от заклети преводачи.

Забележки: Подписите на преводачите подлежат на последваща заверка в КС. Относно изискванията към медицинското свидетелство виж по-подробно:

  • Инструкция № 1 за реда за медицинско освидетелствуване на встъпващите в брак, издадена от министерството на народното здраве
  • Решение № 124 от 05.2012 г. на Комисията за защита от дискриминация 
  1. Документи за самоличност на желаещите да встъпят в брак и копия;
  2. Документи за самоличност на двамата свидетели и копия от тях.          „

Консулски услуги

Полезна информация

Необходими документи за издаване на български личен документ/лична карта и паспорт:
1. Попълнено заявление за издаване на български личен документ и разпечатано от онлайн платформата: http://www.consulatebg.eu
2. Български документ за самоличност с изтекъл срок на валидност.
3. При изгубен/откраднат български личен документ - българско удостоверение за раждане в ОРИГИНАЛ И ИЗДАДЕН ПРОТОКОЛ ОТ НЕМСКАТА ПОЛИЦИЯ - удостоверяващ липсата на личният документ.
4. ЛИЦА ПОД 18 г.: българско удостоверение за раждане и присъствието на двамата родители с валидни лични документи, или един родител с нотариално заверено  пълномощно от другия родител/което изрично да предвижда правото, за издаване на български лични документи на детето/.
5. Биометрична снимка /на място в консулска служба се прави/.
6. Платена държавна такса /на  място в консулската служба, с германска банкова карта на ПОС-терминално устройство/.
7. Удостоверение за адресна регистрация на територията на федералните провинции Бавария или Баден-Вюртемберг.

След подаване на заявлението в Консулска служба, новият личен документ следва да получите в рамките на 3 месеца. /Бърза услуга до 4 седмици - консулски служител ще Ви предостави подробна информация на място в консулска служба при подаване на заявлението за издаване на български лични документи/.

Необходими документи за издаване на временен паспорт при изгубен/откраднат български документ за самоличност:
1. Попълнено заявление за издаване на български лични документи и разпечатано от онлайн платформата: http://www.consulatebg.eu
2. ПРОТОКОЛ ОТ НЕМСКАТА ПОЛИЦИЯ-удостоверяващ липсата на личния документ.
3. Копие на изгубения български личен документ или българско удостоверение за раждане.
При липса и на двата предходни документа, самоличността се удостоверява от двама свидетели, български граждани, с валидни документи за самоличност, чрез попълване и подписване на декларация пред консулския служител.

Необходими документи за издаване на временен паспорт при изтекъл срок на валидност или повреден български  документ за самоличност:
1 Попълнено заявление за издаване на  български документ за самоличност и разпечатано от онлайн платформата: http://www.consulatebg.eu
2. Български документ за самоличност  с изтекъл срок на валидност или повреден български документ за самоличност.

Необходими документи за издаване на временен паспорт  на дете, родено в  Германия, на което не е издадено българско удостоверение за раждане:
1. Многоезично извлечение от удостоверението  за раждане, Formule A (оригинал и фотокопие) - издава се от общината по адресна регистрация в Германия.
2. Попълнено заявление за издаване на  български лични документи и разпечатано-може да го намерите на: http://www.consulatebg.eu
3. Фото-копие на валидни лични документи на двама родители и оригинал на посочените документи.
4. Присъствие на детето и на двамата родители в деня на подаване на заявлението, с валидни документи за самоличност.

Явяването само на единия родител е възможно, когато:
- бъде представено в оригинал изрично нотариално заверено пълномощно от отсъстващия родител за издаване на временния паспорт;
- документ, удостоверяващ, че вторият родител е починал;
- ако бащата е неизвестен.

Такса за издаване на временен паспорт.
- експресна поръчка -100 евро; получаване в рамките на до 4 часа в деня на подаване на заявлението;
- бърза поръчка -75 евро; получаване на следващия ден от подаване на заявлението;
- обикновена поръчка - 50 евро;получаване три дни след подаване на заявлението.
Биометрична снимка/на място в Консулска служба/.
Удостоверение за адресна регистрация на територията на федералните провинции Бавария или Баден-Вюртемберг.
                                                 
При посещение на консулската служба следва  да бъдат представени, всички изискващи се, за предоставяне на желаната  консулска услуга, документи. Таксата за предоставени консулски услуги се заплаща в консулска служба на ПОС - терминално устройство. 

Получавне на издадените български лични документи:

Срокът за получаване на българските лични документи съгласно Закона за българските лични документи е до 90 дни. Новите документи се получават лично в консулската служба, а по изключение – от упълномощено лице, данните за което са вписани при подаване на заявлението. При получаване на издадения нов паспорт/лична карта, предходният паспорт/лична карта следва да бъде върнат в консулската служба. Лице, което има необходимост от представяне на визи или гранични печати, положени в паспорта, може да го задържи след изтичане срока на валидност, като го представи в консулската служба и подаде искане по образец. Лицето е длъжно да върне документа в срок до 3 месеца след отпадане на заявената необходимост. Получаване на издаден нов паспорт може да стане и в България чрез упълномощено лице – с изрично нотариално заверено пълномощно или от лице, данните на което са вписани в заявлението при подаването му. Упълномощеното лице следва да получи издадения документ за самоличност от Дирекция „Български документи за самоличност”, гр. София, бул. „Княгиня Мария Луиза” № 48 след представяне на свой документ за самоличност и връщане на предходния паспорт.

Проверка дали паспортът е получен в КС-Берлин може да бъде направена чрез Единния граждански номер (ЕГН) на лицето на следния линк http://consulatebg.eu/status

Новият паспорт може да бъде доставен в КС-Берлин и чрез лицензирана куриерска фирма (DHL), с която Министерството на външните работи има сключено споразумение. За целта следва допълнително да бъдат заплатени 45,33 евро по следната банкова сметка на DHL

В ЕВРО/ In EURO
Beneficiary: DHL EXPRESS BULGARIA EOOD
Beneficiary’s IBAN No BG88TTBB94001526716237
Beneficiary’s Bank SOCIETE GENERALE EXPRESSBANK
BIC/SWIFT Code TTBBBG22
Benеficiary’s Bank Address 73, Al.Stambolijski Blvd., Sofia 1000, Bulgaria

В графа „Основание за плащане” в платежното нареждане задължително следва да се попълни: BDS Berlin и трите имена на латиница на лицето, за което се иска издаване на новия документ за самоличност. Платежното нареждане следва да бъде представено в консулската служба в оригинал.

Услугата за доставяне на българските документи за самоличност включва само и единствено ускореното транспортиране на пратката от МВнР до мисията, но не и ускореното издаване на документа за самоличност или доставка до домашния Ви адрес.

Такси за издаване на паспорт:
- Първи паспорт на лица до 14 годишна възраст – 26 евро;
- Следващ паспорт на лица до 14 годишна възраст – 31 евро;
- Паспорт на лица до 14 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 22 евро;
- Паспорт на лица от 14-58 годишна възраст – 41 евро;
- Паспорт на лица от 14-58 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 22 евро;
- Паспорт на лица от 58-70 годишна възраст – 31 евро;
- Паспорт на лица от 58-70 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 22 евро;
- Паспорт на лица над 70 годишна възраст – 26 евро;
- Паспорт на лица над 70 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 22 евро.

Такси за издаване на нова лична карта:
- Първа лична карта за лица от 14-16 годишна възраст – 20 евро;
- Лична карта за лица от 14-16 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 21 евро (следва да бъдат представени официални документи за намалена работоспособност);
- Следваща лична карта за лица от 14-18 годишна възраст – 27 евро;
- Лична карта на лица от 18-58 годишна възраст – 30 евро;
- Лична карта на лица от 18-58 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 21 евро;
- Лична карта на лица от 58-70 годишна възраст – 26 евро;
- Лична карта на лица от 58-70 годишна възраст с трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто – 21 евро;
- Лична карта на лица над 70 годишна възраст – 20 евро.

Нотариални удостоверявания:
Удостоверяване на дата, съдържание и подпис на частен документ
Съгласно член 84 на Закона за нотариусите и нотариалната дейност консулските длъжностни лица в българските дипломатически и консулски представителства в чужбина могат да удостоверяват:
- датата, съдържанието и подписите на частни документи, когато те са съставени на български език и не подлежат на вписване, а когато са представени от чужденци – ако са предназначени да произведат действието си на територията на Република България,
- верността на преписи и извлечения от документи, представени от български граждани.
Консулските длъжностни лица в Посолството на Република България в Берлин не изготвят проекти на пълномощни, на декларации и други подобни.

Съгласно чл. 5 „Консулски функции“ от Виенската конвенция за консулските отношения“ от 1963 г. (ратифицирана с Указ № 947 на Държавния съвет на НРБ от 1989 г. - ДВ, бр. 42 от 1989 г.; в сила за НРБ от 10 август 1989 г.; обн. ДВ. бр.42 от 25.05.1990г., попр. ДВ. бр.29 от 12.04.2016г.) „консулските функции се състоят във: …. f) изпълняване на функции на нотариус… при условие, че това не противоречи на законите и правилниците на приемащата държава“.

Консулските длъжностни лица в Посолството на Република България в Берлин нямат правомощия да удостоверяват нотариално верността на преписи и извлечения на документи, както и  дата и подписи на частни документи, когато те са предназначени да произведат действието си на територията на Федерална република Германия.

Ако чуждият гражданин не говори български език, се назначава преводач, който подписва декларация за истинността на превода, а подписът му се заверява за сметка на клиента.

При удостоверяване на дата, съдържание и подпис върху частен документ лицата, чиито подписи подлежат на удостоверяване, трябва да се явят лично пред консулското длъжностно лице и пред него да подпишат документа.

Услуги се предоставят след представяне на валидни документи за самоличност в оригинал (паспорт или лична карта). Не се допуска представянето на българско свидетелство за управление на МПС.

При липса на валиден документ за самоличност лицето удостоверява самоличността си с двама свидетели – български граждани с установена самоличност.(Не могат да бъдат свидетели недееспособните, неграмотните на български език, роднини на лицето, лица, в полза на които се съдържа някакво разпореждане в пълномощното и др.)

В консулската служба не могат да бъдат заверени документи, подлежащи на вписване, като договори за прехвърляне на собственост, вкл. върху недвижимо и движимо имущество, договори за продажба на акции или дялове, декларации за делба, декларации за отказ от вещни права, декларации за отказ от право на ползване, декларации за отказ от наследство, молби за заличаване на ипотека и др.

При прехвърляне на недвижим имот или учредяване на вещни права върху недвижим имот пълномощното следва да се представи в консулската служба в два идентични екземпляра. В този случай се прави едновременно заверка на подписа и на съдържанието на документа. Необходимо е да бъдат заверени и два броя от декларация по чл. 264, ал. 1 от ДОПК и декларация по чл. 25, ал. 8 от ЗННД. Декларация по чл. 264, ал. 1 от ДОПК и декларация по чл. 25, ал. 8 от ЗННД.

При прехвърляне на МПС се заверяват и два броя от декларация по чл. 264, ал. 2 от ДОПК, както и декларация по чл. 25, ал. 8 ЗННД. Примерен текст на пълномощно за прехвърляне и управление на МПС, декларация по чл. 264, ал. 2 от ДОПК и декларация по чл. 25, ал. 8 от ЗННД.

При заверка на декларация за пътуване на дете извън границите на Република България, задължително следва да бъде представено и удостоверението за раждане на детето.

Във ФРГ “нотариалното удостоверяване на подпис“ и “нотариалното удостоверяване на подпис и съдържание“ се различават съществено.

При “нотариално удостоверяване на подпис“ (Beglaubigung der Echtheit der Unterschrift) германските  нотариуси удостоверяват само самоличността и положеният пред тях саморъчен подпис, като извършват единствено проверка за допустимост. (Допуска се текстът да бъде и на български език).

Освен по изрично заявление, при заверката на подпис германските нотариуси по принцип не  консултират лицето, чийто подпис се удостоверява. (Следва да се има предвид, че за поисканата консултация се заплаща значително по-висока такса от тази за нотариално удостоверяване на подпис.)

При  нотариално удостоверяване, което съответства на българското понятие за “нотариално удостоверяване на подпис и съдържание“ (Notarielle Beurkundung), освен че удостоверяват само самоличността и положеният пред тях саморъчен подпис, германските  нотариуси извършват проверка за съответствие на текста с действителната воля на упълномощителя, като му разясняват  правните последици от акта. В този случай нотариусите  са задължени да прочетат на глас и да се убедят, че подготвеният текст съответства на действителната воля на упълномощителя. При съгласие, упълномощителят и нотариусът  подписват заедно документа (пълномощното), като нотариусът вписва акта в своя нотариален регистър.

Несъответствието между изискванията на  Гражданския процесуален кодекс на Република  България и правните норми на други държави (в случая  -  на германското законодателство) е преодоляно чрез разпоредбата на чл. 61 от Кодекса на международното частно право, според която е достатъчно да са спазени условията за валидност на сделката в държавата по нейното местоизвършване. Пълномощното е едностранна сделка и затова, ако чуждият нотариус е заверил само подписа на упълномощителя по правилата на националния си закон, това пълномощно ще може да породи действие в Република България.

Виж Решение № 101/05.04.2011 по дело № 829/2009 на ВКС, ГК, IV г.о. http://www.vks.bg/pregled-akt?type=ot-spisak&id=BCDAD2B498BC7A9AC2257869004BF562.

 

Такси:

1. Заверка на подпис и съдържание:

 

Вид услуга

Обикновена услуга

Бърза (до 8 работни часа)

Експресна (до 4 работни часа)

Заверка на подпис

15 евро

22,50 евро

30 евро

Заверка на съдържание – 1 страница

30 евро

44,50 евро

60 евро

Заверка на съдържание – 2 страници

45 евро

66,75евро

90 евро

Заверка на съдържание – 3 страници

60 евро

67,50 евро

120 евро

 

2. Заверка на препис – първа страница 10 евро и по 5 евро за всяка следваща страница.

3. Заверка на превод – 15 евро (обикновена услуга) и 30 евро (експресна услуга).

3. Българско гражданство:
Чрез Консулската служба могат да се подават документи до Министерство на правосъдието на Република България за:
- придобиване на българско гражданство;
- установяване наличието на българско гражданство;
- възстановяване на българско гражданство;
- освобождаване от българско гражданство.

Процедурите за освобождаване, придобиване, възстановяване и установяване наличието на българско гражданство са описани на сайта на Министерството на правосъдието (http://www.justice.government.bg/76/ ).

Обръщаме внимание, че Министерство на правосъдието приема оригинали на документи, като чуждестранните документи следва да бъдат снабдени с апостил и превод на български език от заклет преводач. Приемат се само напълно комплектувани преписки, като при подаването им се насрочва час за интервю, което е неразделна част от процедурата за придобиване на българско гражданство.

4. Свидетелство за съдимост:
Чрез Консулската служба се приемат заявления за издаване на свидетелства за съдимост на български граждани и чужденци, пребивавали на територията на Република България.
Необходими документи:
- Заявление за издаване на свидетелства за съдимост;
- Валиден документ за самоличност (лична карта/паспорт) в оригинал;
- Свидетелствата за съдимост се изготвят от Министерството на правосъдието на Република България и важат за срок шест месеца от датата на издаването.

В случай, че разполагате с електронен подпис бихте могли да подадете електронно заявление на https://cs.mjs.bg/

5. Гражданско състояние:

При необходимост от регистриране в Република България на настъпилите в чужбина граждански събития "раждане", "брак" и "смърт" със субекти български граждани запознайте се с информацията, публикувана на https://www.mfa.bg/bg/uslugi-patuvania/konsulski-uslugi/zad-granica/grajdansko-sastoianie
В посолството могат да бъдат издадени многоезични препис-извлечения или пълни преписи от актовете въз основа на Националния електронен регистър на актовете за гражданско състояние (НРГС) за граждански събития, настъпили след 31.12.1999 г.

Необходими документи:

- заявление по образец от заинтересованите лица ;

- валидни лична карта или паспорт (в оригинал).

Право да заявят издаването и да получат документите по гражданско състояние имат:
- за акт за раждане – лицето, за което се отнася актът за раждане, неговите родители или законни представители;
- за акт за сключен граждански брак – страните по акта;
- за акт за смърт – наследниците на починалото лице.

Извлеченията могат да се издават и на трети лица, изрично упълномощени от лицата, имащи право да ги получат.
В Консулската служба могат да бъдат издадени дубликати на удостоверения за раждане, за сключен граждански брак, настъпили след 01.01.2000 г.
В Консулската служба не могат да бъдат издавани удостоверения въз основа на регистъра на населението (семейно положение, сключване на брак в чужбина с чужденец и др.) – компетентен орган е общината по постоянен адрес в България.
Сключването на брак в Консулската служба, между български граждани се осъществява по реда на ал. 4 от чл. 6 „Сключване на брак“ от Кодекса за международно частно право, съгласно който: Брак между български граждани в чужбина може да се сключи пред български дипломатически или консулски представител, ако правото на приемащата държава допуска това.

Съгласно ал.4 от чл. 13 „Сключване на брак“ от Уводните разпоредби към Гражданско-процесуалния кодекс на ФРГ (Einführungsgesetz zum Bürgerlichen Gesetzbuche; BGBEG), в страната може да бъде сключен брак само в предписаната в този закон форма. Според ал.1 от чл. 13  от BGBEG условията за сключване на брака се определят за всеки от желаещите от „правото на държавата, към която принадлежи“, но когато липсва предпоставка за прилагане на чуждо право, съгласно ал. 2 се прилага германското право, ако поне единият от желаещите да сключи брак  „има обичайно местопребиваване в страната“ (т. 1).

Преценката на завеждащия „Консулска служба“, дали са налице  възможности за сключване на брак в КС, се основава на оценката на редица фактори, сред които съобразяване с редовното приемно време,  други служебни ангажименти, планирани мероприятия в приемните помещения на представителството,  кадрово осигуряване на службата, необходимост от ангажиране на допълнителен персонал,  въпроси на сигурността на представителството, брой на евентуалните участници в церемонията и пр. 

Необходими документи:
- Молба от общ характер от желаещите да встъпят в брак, с посочени дата, на която желаят да се състои бракосъчетанието, данни относно промяна на фамилно име след брака, брачен договор и пр.;
- Декларации, че не са налице пречки за сключване на брак, съгласно Глава Втора от Семейния кодекс;
- Удостоверения за раждане и копия от тях;
- Удостоверения за семейно положение, издадени от общините по постоянен адрес в България;
- Медицински свидетелства от правоспособни лекарите, които да удостоверяват, че желаещите да встъпят в брак не страдат от заболяванията по смисъла на „Инструкция № 1 за реда за медицинско освидетелствуване на встъпващите в брак“. Свидетелствата следва да са заверени от Gesungheitsamt, да са окончателно заверени с апостил (Apostille) и да са придружени с преводи на български език, извършени от заклети преводачи.

Забележки: Подписите на преводачите подлежат на последваща заверка в КС. Относно изискванията към медицинското свидетелство виж по-подробно:
Инструкция № 1 за реда за медицинско освидетелствуване на встъпващите в брак, издадена от министерството на народното здраве
Решение № 124 от 05.2012 г. на Комисията за защита от дискриминация

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация