Писмен отговор на министър Даниел Митов на въпрос на народния представител Кристиан Вигенин относно политиката на МВнР по отношение на Помощта за развитие
20 Февруари 2015 Изказвания и интервютаТЕМА: Отговор на министър Даниел Митов на въпрос народния представител Кристиан Вигенин относно политиката на МВнР по отношение на Помощта за развитие
КРИСТИАН ВИГЕНИН (БСП-Лява България): Уважаеми господин министър, през 2013 г. започна по-систематизирана и по-активна работа от страна на МВнР по линия на Международното сътрудничество за развитие. През 2014 г. започна реализацията на няколко дълго отлагани проекта, подобри се планирането на дейността. Бих искал да попитам следното: Кои са проектите през 2014 г. и на каква стойност са те? Какви са приоритетите, които МВнР залага за следващата година по отношение на тази политика? Има ли планирани конкретни проекти и ако да – моля да предоставите списък.
МИНИСТЪР ДАНИЕЛ МИТОВ:
Уважаеми г-н Вигенин,
С присъединяването си към ЕС на 1 януари 2007 г. България пое ангажимент да допринася в качеството си на донор за многостранното сътрудничество за развитие, като до 2015 г. достигне определени нива на отпусканите средства за официална помощ за развитие, които за България са 0.33% от брутния национален доход (БНД). Съгласно чл. 208 на Договора от Лисабон националната политика за сътрудничество за развитие на държавите- членки на ЕС, следва да допълва тази на ЕС. За 2013 г. предоставените от България средства за помощ за развитие са в размер на 0.10% от БНД, като преобладаващата част от тях са за плащане на вноски към международни организации и финансови институции.
Политиката за развитие е важен външнополитически инструмент за издигане на авторитета на България в регионален и глобален план и за създаване на благоприятни условия за задълбочаването на двустранните отношения със стратегическите ни партньори. Нейното успешно реализиране предполага формирането на консенсус между парламентарно представените политически сили относно отрасловите и географските приоритети, както и приемственост между отделните правителства по политическите аспекти на предоставяната помощ.
Няколко министри на външните работи са положили сериозни усилия за изграждане на национален капацитет в областта на сътрудничеството за развитие. На 1 август 2011 г. Министерският съвет прие ПМС № 234 (Обн. - ДВ, бр. 61 от 09.08.2011 г., изм., ДВ бр. 6 от 2013 г., изм. ДВ бр. 40 от 2014 г.) за политиката на Р България на участие в международното сътрудничество за развитие. В резултат на неговото изпълнение се полагат нормативните и институционални основи на политиката за развитие на България. Независимо от предизвикателствата, свързани с отсъствието на предвидимо финансиране, през 2012-2014 г. по предложение на МВнР бяха изготвени и приети важни програмни документи, включително Средносрочната програма за помощ за развитие и хуманитарна помощ за периода 2013-2015 г., както и стратегическите програми за сътрудничество с четири партньори - Грузия, Молдова, Република Македония и Виетнам. Всички документи са одобрени от Съвет „Международно сътрудничество за развитие”, чийто председател е министърът на външните работи. Съгласно установената процедура, през 2013 и 2014 г. средствата за официална помощ за развитие се залагаха в централния бюджет и тяхното предоставяне се осъществяваше на базата на индивидуални актове на Министерския съвет за всяка отделна инициатива. Това лишаваше министъра на външните работи от ресурс и инструментариум за изпълнение на компетенциите му и възпрепятстваше провеждането на ефективно двустранно сътрудничество.
При невъзможност от ефективно програмиране, през 2014 г. МВнР се ориентира към финансиране на малки пилотни проекти, насочени към изграждането на социално значима инфраструктура, създаване на административен капацитет и подкрепа за демократичните институции в страните-партньори, както следва:
- реализиран бе проект за изграждане на административен капацитет на Службата на Омбудсмана на Грузия на стойност 18 000 лева. МВнР възнамерява да доразвие и задълбочи постигнатите добри резултати и сътрудничество с грузинското правителство и общественост, като през 2015 г. финансира проект по осъществяване на мониторинг върху условията за престой на непълнолетни и жени в грузинските затвори на стойност 35 500 лева, съвместно с грузинската НПО “Human Rights Center”, водеща НПО в страната в областта на човешките права.
- Помощта за развитие в Република Македония е ориентирана към създаването на експертно-технически капацитет, подкрепа за хармонизирането на нормативната уредба и практики в унисон със стандартите в ЕС и изграждането на социално значима инфраструктура. През 2014 г. бяха реализирани следните три пилотни проекта, финансирани от Република България:
1. Проект на Българския червен кръст за подпомагане на развитието на капацитета на Македонския червен кръст в областта на водното спасяване на стойност 18 260 лева;
2. Проект за изграждане на детска площадка за образование и рехабилитация и стая за сензорна интеграция за деца с ментални проблеми в училище „Д-р Златан Сремец” в Скопие на стойност 28 544 лева (в процес на завършване, поради неблагоприятното време);
3. Проект за изграждане на мост над река Отиня в центъра на град Щип на стойност 29 337 лева (половината от средствата са предоставени от България). Мостът и прилежащото около него пространство са завършени и пуснати в експлоатация и през тях вече преминават хора. На парапета на моста е поставена табела с надпис „Дарение от правителството на Република България за град Щип, Република Македония” (бел. – в оригинал Донациjа од владата на Република Бугариjа за градот Штип, Република Македониja). До момента изграждането на моста е отразено в няколко кратки публикации в СМИ. Официално съвместно откриване на моста все още не е имало, поради скорошното му завършване и дългият празничен период, който все още продължава в Република Македония. По информация на посолството ни в Скопие допълнително ще се съгласува кога ще бъде официално откриване и кой ще участва в него.
- През м. май 2014 г. в Косово бе изпълнен проект за изграждане на оперативно-технически капацитет на полицейските сили чрез организиране на курсове за обучението на полицейски сили от Министерството на вътрешните работи на стойност 85 000 лева. Целта бе да се подпомогне изграждането на капацитет в областта на гражданската защита, реакцията при бедствия и пожарната безопасност.
- В направление „Образование” на Средносрочната програма бяха реализирани два проекта. През м. oктомври 2014 г. се проведе курс по дипломация от Дипломатическия институт за служители на МВнР на Афганистан „Повишаване на административния капацитет в Ислямска република Афганистан”. Стойността на проекта е 61 000 лева. В края на 2014 г. бе приетоПМС за предоставяне на доброволна вноска в размер на 58 675 лева в полза на Франкофонския институт за администрация и управление със седалище в София с цел осигуряване на стипендии за негови студенти от Източна Европа и Балканския регион.
- С динамика се отличава и регионалното измерение на помощта,насочена към Западните Балкани. През 2014 г. България финансира проект, предложен от Комисията за защита на конкуренцията „Софийски форум по конкуренция” (СФК), който бе насочен към страните от Западните Балкани (Република Албания, Босна и Херцеговина, Република Македония, Република Косово, Република Сърбия и Черна гора). Стойността на проекта е 78 000 лева, като целта е създаването на постоянно действаща платформа за техническа помощ, обмяна на опит и консултиране в областта на правото и правоприлагането по конкуренция за държавите от региона на Западните Балкани.
Общата стойност на одобрените средства за финансиране на проекти в областта на сътрудничеството за развитие е 318 141 лева, което бележи значително увеличение в сравнение с изразходваните средства за двустранно сътрудничество през 2013 г.
Дейности в областта на хуманитарното подпомагане
Средствата за хуманитарна помощ приоритетно са насочвани за подпомагане на региони, създаващи заплахи от миграционен натиск и рискове за сигурността на България, както и за пострадали от природни бедствия и военни конфликти страни в непосредствена близост до нашата страна.
През 2014 г. България предостави хуманитарна помощ в следните географски направления и количествени параметри (на основата на приетите индивидуални актове на МС):
- 200 000 лева за Сирия чрез Световната продоволствена програма. Помощта бе обявена по време на Втората Донорска конференция за Сирия (Кувейт, 15.01.2014г.);
- 200 000 лева в полза на Доверителния фонд за унищожаване на химическото оръжие на Сирия;
- хуманитарна помощ в натура за пострадалите от наводненията в Република Сърбия и БиХ на обща стойност 132 100 лева;
- допълнителна хуманитарна помощ за Република Сръбска и БиХ на стойност 200 000 лв.;
- финансиране на хуманитарен проект на Министерството на вътрешните работи за Ислямска Република Афганистан на стойност 34 х. лева;
- Организиране на лятна почивка на българското Черноморие за децата на загинали украински граждани по време на протестите в Киев, Украйна на стойност 47 000 лева.
- Предоставяне на доброволна вноска към бюджета на Специалната наблюдателна мисия на ОССЕ в Украйна ;
- доброволен принос в полза на дейността на Агенцията на ООН за подпомагане на палестинските бежанци (УНРУА) в ивицата Газа. Средствата бяха обявени по време на Донорската конференция за възстановяване на Газа в Кайро (12 октомври 2014 г.).
- хуманитарна помощ за Украйна в размер на 97 792 лв. Средствата бяха предоставени чрез Международния комитет на Червения кръст;
- доброволна вноска в размер на 97 800 лв. в подкрепа на усилията на международната общност за ограничаване на разпространението на вируса ебола в Западна Африка. Средствата бяха предоставени чрез Международния комитет на Червения кръст.
Общата стойност на одобрените средства за предоставяне на хуманитарна помощ през 2014 г. е 1 106 692 лева.
Приоритети и планирани проекти през 2015 г.
През м. ноември 2014 г. бе прието Постановление на Министерския съвет № 371 за допълнение на ПМС № 234 за политиката на Р България на участие в международното сътрудничество за развитие, с което бяха възстановени разпоредбите, делегиращи правата за програмирането на средствата за официална помощ за развитие на министъра на външните работи и финансовото осигуряване на дейността чрез бюджета на министерството на външните работи. Това е отразено и в чл. 10 (4) на Закона за бюджета на Р България за 2015 г., където изрично е записано „ Утвърждава текущи и капиталови трансфери за официална помощ за развитие и хуманитарна помощ общо в размер на 4 000 хил. лева, които са в рамките на текущите разходи по ал. 1 и не могат да бъдат пренасочвани за други цели”. По този начин се преустановява досегашната практика на финансиране на проекти в областта на развитието на базата на индивидуални актове на Министерския съвет и се дава възможност на министъра на външните работи програмира средствата за сътрудничество за развитие и да се разпорежда с тях. Преминаването към системен подход при предоставянето на средствата създава необходимост от изграждане на капацитет в Министерството на външните работи за планиране, мониторинг и ефективно предоставяне на помощта в съответствие с изискванията и добрите практики на ОИСР.
Към момента МВнР е в процес на съгласуване на проект на годишен план-график за предоставяне на помощ за развитие и хуманитарна помощ за 2015 г. Проектът е разработен на базата на одобрените програмни документи и опита по изпълнението на пилотните проекти в областта на сътрудничеството за развитие за 2014 г. Предвидили сме планови показатели в следните програмни направления:
- отпускане на стипендии за обучение на студенти в български висши училища;
- подкрепа за изграждане на административен капацитет и демократични институции;
- изграждане на социално значима инфраструктура в малки и средни населени места.
Предвид на относително ограничения ресурс, предвиден за политика на развитие през 2015 г., при планирането на средствата сме изхождали от необходимостта за концентрация и фокусиране в малък брой области с оглед постигане на ефективност в средносрочен план. Помощта и през 2015 г. ще бъде насочвана основно към страните от Западните Балкани и Черноморския регион, както и отделни страни в процес на следконфликтно възстановяване, в които България има контингент от военнослужащи в рамките на споразумение за трайно партньорство с НАТО (Афганистан).
Изпратени са указания до посолствата в приоритетните държави за проучване на интереса и осигуряване на проектни предложения. МВнР е разпространило писма до партньорските ведомства с молба да индикират интерес за изпълнение на потенциални проекти в рамките на капацитетните възможности и добър опит и практики, с които разполагат. Конкретното разпределяне на средствата по страни/инициативи ще бъде направено след преглед и подбор на постъпилите предложения. В процес на подготовка са и вътрешни правила за реда и условията за оценка и подбор на проектите на основата на критерии в съответните програмни направления.
Министерството на външните работи планира да продължи да работи по въпросите, свързани с актуализирането на нормативната база и съществуващите процедури в тясно сътрудничество с институциите, имащи отношение към политиката за развитие и с представителите на гражданския сектор. През 2015 г. ще бъдат положени усилия за участие на България в съвместни проекти с др. донори в приоритетните държави. Постъпило е предложение от Държавния департамент на САЩ за съвместно участие и съфинансиране на проекти в Грузия в областта на ветеринарната защита по линия на инициативата EmergingDonorsChallengeFund, в която участват като донори почти всички нови членки на ЕС.
В началото на годината с предимство ще бъдат изпълнени проектите, които бяха принципно одобрени от Работната група, но поради усложнената процедура на приемане на индивидуални ПМС и приключването на бюджетната година не бяха финализирани. Става дума за няколко проекта в Р Молдова (Тараклийския район) и посочения по-горе проект на НПО “HumanRightsCenter”в Грузия. МВнР се отнася положително и към продължаване на проекта на КЗК „Софийски форум по конкуренция”, осигуряващ възможност България да посредничи в обмяната на добри практики и технически опит в правоприлагането в областта на конкуренцията. Оценяваме като стойностен и проекта, предложен от Националния център по обществено здраве и анализи (НЦОЗА) към Министерството на здравеопазването в сътрудничество с UNFPA(Фонд на ООН за население)на тема „Подобряване на сексуалното и репродуктивно здраве на подрастващите и младежите от региона на Източна Европа и Централна Азия” като една от сферите, в която България разполага с добър опит и практики, които би могла да споделя със страните от Източното партньорство и Централна Азия. В рамките на НЦОЗА е създаден Международният център за обучения и изследвания PETRI (Peer Education Training and Research Institute) – София, който работи в страните от споменатите по-горе региони по изграждане на капацитет, работа с уязвими групи, мониторинг и оценка, разработване на наръчници и набор от ресурси в сферата на превенцията на ХИВ/ СПИН и сексуалното и репродуктивно здраве. Като част от проекта през пролетта на 2015 г. се предвижда България да стане домакин на регионална конференция по сексуално и репродуктивно здраве, организирана съвместно с Регионалния офис на Фонда на ООН за население за Централна и Източна Европа. Изпълнението на този проект ще осигури значителна видимост на усилията на България в рамките на ЕС и ще затвърди лидерската й роля в региона по въпросите на сексуалните и репродуктивните права.
МВнР ще продължи да насочва хуманитарната помощ предимно към региони, които със своята нестабилност създават риск от миграционни вълни и косвена заплаха за сигурността на нашия регион. Предстои България да отпусне 100 х. евро хуманитарна помощ за осигуряване на продоволствените нужди на сирийските бежанци в съседните на Сирия държави чрез Световната продоволствена програма. Обсъждат се и други възможности за подпомагане на сирийските бежанци чрез регионален фонд с участието и на други донори от ЕС. Предложено е също България да има редовен годишен принос от около 100 х. лева към Агенцията на ООН за палестинските бежанци (UNRWA), както и да направи малка вноска от около 30 х. евро към Организацията по прехрана и земеделие (ФАО) за борбата с глада в Сомалия/Африкански рог. Обсъжда се също възможност за хуманитарно подпомагане на бежанците от/вътрешно разселените лица в Ирак, като се уточняват оптималните канали за предоставяне на помощта и нейния размер.
Отбелязването на Европейската година на развитието през 2015 г. се очертава като водеща инициатива, която ще създаде възможност за популяризиране на сътрудничеството за развитие сред широката българска общественост с цел преодоляване на някои негативни стереотипи и открояване на взаимните ползи, които правилно провежданата политика в тази област носи както за бенефициентите, така и за държавата-донор. Разработената национална програма, която очакваме да бъде съфинансирана от Европейската комисия, предвижда провеждане на голям брой събития, организирани съвместно с водещи граждански организации в областта на развитието и представители на академичната общност.
С уважение,
Даниел Митов
Министър на външните работи