Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Даниел Митов: Говорим за Русия, но и Ирак е заплаха

03 Септември 2014 Изказвания и интервюта

- Трябва да покажем ясно, че България принадлежи на ЕС и НАТО
- Всички други алтернативи на санкциите срещу Москва са по-лоши
- Нека стане ясно кой какво е подписвал и договарял за "Южен поток"

- Г-н министър, партийният баланс между ЕНП и ПЕС ли попречи еврокомисар Кристалина Георгиева да бъде избрана за върховен представител за външна политика на ЕС?

- Да, ако не съществуваше тази сложна система на партийни и национални интереси, Кристалина Георгиева имаше може би най-големи шансове за поста. През последните седмици съм разговарял с абсолютно всички външни министри на държавите членки на ЕС. Нямаше нито един от тях, който да не се е изразил със суперлативи по отношение на комисар Георгиева. Знаете обаче, че има и някакъв вид партийна дисциплина на европейско ниво, която надделява. България показа, че стои солидно и здраво зад кандидатурата на комисар Георгиева. Трябва да благодаря на Дипломатическата служба, на президента и премиера за усилията, които положиха в подкрепа на кандидатурата й. За тези 5 г. тя си е изработила невероятен имидж и уважение в целия ЕС. Затова ще получи много сериозен ресор в следващата комисия. Дори си мисля, че той може да е по-важен от този на върховен представител.

- Какъв например?

- Нека да не правя предположения, защото все пак това са неща, които зависят от новия президент на Еврокомисията и не искам да спекулирам. Но подкрепата, която стоеше зад комисар Георгиева, плюс факта, че тя е невероятен професионалист, доведоха до това тя да е човекът, когото всички взимат предвид като една от най-влиятелните фигури в бъдещата конфигурация на ЕК.

- Това означава ли, че можем да се надяваме на вицепрезидентски пост в ЕК?

- Да, това е много вероятно.

- Има ли промяна в позицията на България спрямо кризата в Украйна, тъй като миналата седмица премиерът заяви, че ние не трябва да взимаме страна в този конфликт?

- Няма промяна, нашата позиция е ясна. Ние подкрепяме териториалната цялост и независимостта на Украйна. Заявили сме, че анексирането на Крим от страна на Русия е нарушение на международните договори и настояваме за спазването на международните норми. Това е огромен и много тежък прецедент, който България не може да си позволи да пренебрегне. Никой не иска да се кара с Русия. Тя е важна за нас, както и Украйна. Важно е конфликтът там да спре и да започне преговорен процес.

- Очертават се нови санкции срещу Русия. България ще ги подкрепи ли?

- Първо, трябва да видим какъв е новият пакет от санкции - те в момента се подготвят. Санкциите се правят за това, за да могат да бъдат накарани и двете страни да седнат на масата и да започнат разговори по регулиране на конфликта. Защото другата алтернатива е война. Ние сме притеснени от факта, че се влиза в спирала на санкции, защото те ще навредят на всички - както на европейските страни, така и на Русия.

- Има ли притеснения в Европа, че тя може да не остане единна в политиката си към Русия. Вече стана ясно, че Словакия е против нови санкции.

- Със сигурност има държави, които са против налагането на нови санкции. Но имаме ли друг инструмент? Това бе сред най-обсъжданите въпроси на последния Съвет. Европейските лидери всячески се опитват да накарат политическите елити на двете държави да седнат на масата за преговори и да се разберат. Но когато е налице разликата между думите и действията, която се появява в един момент в отношението на Русия към конфликта в Украйна, Европа какъв избор има? Какво може да направи повече ЕС освен да продължи да оказва икономически натиск? Всички други алтернативи са много по-лоши.

- През изминалата седмица имаше доста полемика около документа "Визия 2020: България в НАТО и в европейската отбрана". Има ли разнобой по тази тема между правителството и президента?

- Няма. Служебното правителство дойде в момент, в който се подготвя среща на върха на НАТО, и то е длъжно да изготви пакет от позиции, които, разбира се, бяха съставени в координация с МВнР и одобрени от Министерския съвет. Работихме чудесно с министър Велизар Шаламанов и неговия екип. Трябва да обясним защо е необходима "Визия 2020". Разработеният план за развитието на въоръжените ни сили на базата на т. нар. Бяла книга, изтича в края на 2014 г. На служебното правителство се падна задачата в много кратки срокове да изработи нова визия, на базата на която да се направи план за следващия период до 2020 г., който да влезе в НС, когато то бъде съставено след изборите, и евентуално да бъде одобрена, променяна, дебатирана и т.н. Текстът на новата визия вече е преминал през координация както при нас, така и през всички останали институции с отношение към нея. Той е изчистен, ще бъде отново качен в интернет и ще бъде публично обсъждан.

- Приема ли България Русия като заплаха?

- Заплахата за България е конфликтът в Източна Украйна, в който са въвлечени две държави - Украйна и Русия. Това е заплахата за нас, но също така и конфликтите в Ирак и Сирия. Бойците на групировката "Ислямска държава в Ирак и Леванта" заплашват както Близкия изток, така и външните граници на ЕС. Както и другите държави от ЕС, България подготвя военна помощ. Такава подготвят и Естония, Чехия, Хърватия, Германия, а Франция и Великобритания отдавна вече са се включили.

- За какъв вид военна помощ говорим, че ще окажем на Ирак?

- Става дума за боеприпаси.

- Вече е постъпило такова искане от Ирак, така ли?

- Да, от иракското посолство в София е направено запитване за това какво можем да направим, за да помогнем. С помощта на нашите партньори търсим начин въпросните боеприпаси да бъдат транспортирани до град Ербил. Търсим възможности за оказване и на хуманитарна помощ. Знаете, че Николай Младенов - бившият ни външен министър, в момента е специален пратеник на ООН в Ирак. Ние сме в тясна координация с него, знаем какво се случва там, какви са рисковете и от какво има нужда. Рискове произтичат и от факта, че някои от бойците на "Ислямска държава в Ирак и Леванта" имат европейски паспорти. Част от тези бойци ще минат и през България. Трябва да си даваме сметка за тези неща.

- Бихте ли обяснил защо е добре да има търговско споразумение между САЩ и ЕС, което среща доста критики не само у нас, но и в Европа?

- Първо, понеже бях обвинен, че излизам извън правомощията на един служебен министър, трябва да подчертая, че съм действал и сме заели позиция изцяло в рамките на взетите от Министерски съвет и одобрените от НС до момента решения. Бившият кабинет са написали в Годишната си програма за участие на Република България в процеса на взимане на решения в ЕС за 2014 г. и са приели текстове, които потвърждават казаното от мен. Те казват следното - България ще бъде активен участник в процеса на развитие на търговските отношения и преговорите за сключване на споразумения за свободна търговия. България ще съсредоточи внимание върху Трансатлантическо търговско и инвестиционно партньорство (ТТИП) между ЕС и САЩ, приоритетните за нас области са премахването на митата, подобряването на достъпа до американския пазар, особено за селскостопански стоки и хранителни продукти, премахване на нетарифните пречки пред търговията и т.н. Това е текст, приет от Съвета по европейски въпроси, под председателството на министър Кристиан Вигенин, одобрен от Министерски съвет и изпратен на бившето НС. А това, което аз съм споменал на срещата с посланика на САЩ Марси Рийс, е, че подкрепяме преговорен процес. Хората, които в момента хвърлят камъни, или лъжат умишлено, или не знаят какви решения са взимали самите те, или си правят кампании на гърба на служебното правителство, което е много жалко. По темата има безкрайно некомпетентно говорене. Някакви хора се опитват да плашат хората в България, а и в Европа. Има опити изкуствено да се вкарват теми, които не са обект на разговори със САЩ, като ГМО например. Разбира се, ЕС трябва да защити своите стандарти в преговорите.

- Казахте, че не сте човек на САЩ. Чий човек сте, г-н министър?

- Български човек съм, чий да съм (смее се). Ако съм приел да стана служебен министър, то е, защото, първо, аз не съм чужд на родната политика и второ, чувствал съм се длъжен да поема отговорност и няма да бягам от нея. Трето, зная, че дори и за къс период от време могат да се свършат полезни неща за България. Трябваше да се даде ясен знак, че България запазва своята европейска и атлантическа ориентация. Това е нещото, което ме е мотивирало. Защото при предишния кабинет това някак си бе поставено под съмнение, много от нашите партньори се съмняваха, че на България може да се разчита в рамките на ЕС и на НАТО като лоялен партньор. Бе създадена среда на колебание в тази насока и ние трябваше ясно да покажем къде сме.

- Как се вписва проектът "Южен поток" в този контекст?

- Това е проект, при който трябва да стане ясно кой какво е подписвал и какви са договореностите. Трябва да се извади на светло всичко, което се е случвало до момента. Ако този проект се реализира, трябва да е по европейските правила и стандарти. Има и други държави членки на ЕС, които са заинтересовани от него.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация