I. Издаване на паспорт
Българските граждани, пребиваващи във Федерална република Германия, могат да заявят издаване на паспорт. На страницата http://consulatebg.eu/ можете да получите необходимата Ви информация и да отпечатате формуляр на заявление с QR – код и с т.нар. UIN –код (получава се след разпечатване на попълненото заявление) да направите онлайн запис за ден и час за подаване на заявлението в КС-Берлин.
Необходими документи:
- Заявление за издаване на документ за самоличност - подписва се лично при подаването му пред служител на Консулската служба;
- Предходен паспорт, ако лицето има издаден такъв;
- Лична карта;
- Документ за адресна регистрация във ФРГ.
При издаване на паспорт на лица под 18 годишна възраст задължително се представя удостоверение за раждане. В този случай при подаване на заявлението задължително присъстват и двамата родители, които подписват заявлението и следва да представят своите документи за самоличност.
Присъствието само на единия родител е възможно, когато:
- Бъде представено в оригинал изрично нотариално заверено пълномощно от отсъстващия родител за издаване на паспорта в което изрично е посочено, че заявлението ще бъде подадено в КС-Берлин;
- Другият родител е лишен от родителски права, удостоверено със съдебно решение, влязло в сила ;
- Бъде представено съдебно решение, в което изрично е записано, че родителят може да подаде документи за издаване на паспорт на детето без съгласието на другия родител;
- Документ, удостоверяващ, че вторият родител е починал;
- Акт на български или на чуждестранен съд, потвърден от български съд, че другият родител е в неизвестност;
- Ако бащата е неизвестен.
В случай, че предходният паспорт е изгубен или откраднат, заедно със заявлението следва да бъде попълнена и подадена декларация по чл. 17, ал. 1 от Правилника за издаване на българските лични документи, в която подробно да бъдат описани обстоятелствата по изгубването или кражбата на документа, както и изгубването или открадването на документа да бъде заявено пред немската полиция и да бъде представен издаденият от тях документ (Anzeige).
При промяна на имената, единния граждански номер, пола, гражданството или при настъпили съществени и трайни изменения на образа лицето е длъжно да подаде заявление за издаване на нови български лични документи в срок до 30 дни. При заявяване на нов паспорт вследствие промяна на имената след сключен граждански брак следва да бъде представено и българско удостоверение за сключен граждански брак в оригинал и фотокопие. В този случай задължително следва да се подаде заявление и за издаване на нова лична карта.