Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

САЩ, Ню Йорк, Постоянно представителство на Република България към ООН

Приобщаващо образование за млади хора и деца с увреждания

18 Февруари 2019 Новини

На 14 февруари 2019 г. в Централата на ООН в Ню Йорк се проведе събитие на тема „Приобщаващо образование на млади хора и деца с увреждания“, организирано от Българските младежки делегати към ООН. То бе включено като съпътстващо събитие в официалната програма за 57-та сесия на Комисията за социално развитие.

 

Събитието на Българските младежки делегати - Дилиян Манолов и Явор Гочев, бе организирано в сътрудничество с постоянните представителства на Република България и Република Чехия към ООН. Панелисти в него бяха посланиците на двете страни – г-н Георги Панайотов и г-жа Мари Шатардова, както и експерти от УНИЦЕФ и отдела за приобщаващо социално развитие на Департамент по икономически и социални на ООН.

 

Посланик Георги Панайотов описа промените, направени в закона за училищното и предучилищното образование и представи основните усилия, полагани в България, по линия на приобщаващото образование на децата с увреждания. Той посочи регионалните центрове като изключително важни за работата с деца и млади хора с увреждания. Важна част от тяхното функциониране е наличието на специалисти като психолози, профилирани педагози, логопеди, рехабилитатори и други специалисти. Обърна внимание и на това, че разполагаме с пет училища за специализирана помощ при сензорни увреждания - три за увреден слух и две за нарушено зрение.

 

Посланикът на Чехия Мари Шатардова маркира промените в своята страна, които са най-видими в областите на логистиката и изграждането на достъпна учебна среда за учениците. Според мониторинг за достъпността на образованието, Чехия е на 13-то място по отношение на образователния процес от общо 167 държави. Барбара Антоновичова, младежки делегат от Чехия, изтъкна трудния достъп до активности за свободното време. Според нея, много голяма част от социалното развитие почива върху социалната активност в свободното време, която е понякога е недостъпна за децата  нббс увреждания. Другият младежки делегат от Чехия Павел Плавец обобщи трудностите, които се очертават пред децата и младежите в образователната система на двете държави.

 

Дилиян Манолов обърна внимание върху това, че промените в законодателството подобряват достъпа до образование, защото са асертивни, което на свой ред овластява децата. Той даде и конкретен пример със заниманията си по актьорско майсторство и това как те са били труднодостъпни в неговия случай, поради нарушеното му зрение.

 

Мария Мартиньо от Департамент по икономически и социални на ООН представи международната перспектива върху темата за достъпността в образованието. Тя показа интерактивна карта на хиляди училища по свята, индексирани по достъпност и изтъкна като притеснително, че дори в ЕС има държави и региони с недостъпни учебни заведения, както и места за прекарване на свободното време. Анна Бурляева от УНИЦЕФ представи разбирането на организацията за достъпността на образованието. Тя сподели, че в основата на всички политики следва да залегне разбирането, че изключването струва повече от приобщаването на хората с увреждания.

 

Накрая последва оживена дискусия, в рамките на която беше обсъден въпросът за специални училища и приобщаването на всички хора с различни увреждания. Позицията на участниците бе, че поради различната специфика и интензивност на всяко увреждане, индивидуалния подход следва да бъде водещ принцип. Бе обобщено, че поставянето на всички хора с увреждания в една категория може да бъде непродуктивно.

Допълнителни снимки

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация