
-

CONSEIL DE L'ATLANTIQUE NORD 
NORTH ATLANTIC COUNCIL 

ORIGINAL; ENGLISH 
29th August, 1961 

THE AD HOC grUDY GROUP 

ANTI-wESTmmlROADCAsrs TO AFRICA 
.' {SOUTH of THE·· SARAtiAI '. . . 

Note by the' United Kingdom Delegation 

Anti-Western broadcasts to Afr'ica (South ot the Sahara) 
originatefl"om two different groups ot countries, those of the 
Comrrnnist bloc,. and t.hose in the African continent itself. The 
former are consistently anti-Western in content, The latter are 
variable in their attitudes and, apart from a general opposition 
to "colonialism", may be anti-Western only on parti'cular is'sues 
and occasions. Both groups have greatly increased the scope of 
of their broadcasting to Africa in the past two-years, and are 
likely to continue to do so in the future, A chart showing the 
increaseS in these broadcasts 1s attached at Annex. . 

I. COMMUNIST BROADCASTS 

2.' Extent. Up to April" 1958 there were no Communist 
broadcasts directed specifically to Africa. In that month 
Moscow started broadcasts for the continent 1n English and French 
of a total duration of 3i hours per week. By September, 1959~ 
Moscow had been joined by Peking which began broadcasting in 
English and Cantonese; and the Communist total was 4si hours a 
weck. The first regular·Communist broadcasts in an African 
language started in Swahili from Moscow in February, 1960. By 
July, 1961, Warsaw, Prague, East Berlin, Bucharest and Sofia. had 
started transmissions for Africa; the Communist total had 
reached 205 hours per week. By that date also two new languages 
had been added: Portuguese from Peking, Prague and Bucharest, and 
Amharic from Moscow. 

3. The two major Comnnnist broadcasters to Africa are 
Moscow and Peking and these stations have a greater present and 
future potential for damaging Western interests than any of the 
others mentioned in this paper. . It seems likely that the rapid 
expansion of broadcasts by these two stations during the past 
three and a half years will continue in the future and that the 



-

-2-

Commun1.s~ powers will attempt to fulfill a promise, made in the 
first broadcasts in English and French from Moscow in 1958, to 
adc;1~~g~:::~:Ji~~,~:Ol>l.es of Africa in their own language. 

4. Content. The content of Communist braodca:st's"'is de­
signed to present the countries of the Communist bloc in a favour­
able l.1.ght and to discredit the Western position. News and 
comment on African political affairs,is prominent but considerable 
attention is also paid to the Communist view on other interna­
tional. affairs, such as disarmament and Cuba. Emphasis on 
specif1cally Afr1can affairs varies. . It 1smarked in the case 
of Moscow but much less so in the ca'se-of'Peking. Peking, on 
the other hand, devotes more'attent ton to internat 10nal affairs 
than does Warsaw which devotes a large proportion of its time to 
desoribing the state of affairs in Poland. ,Moscow puts out 
Russian lessons, 'nndprogramtries'such"as-general'knowledge quizzes 
and_ answers to letters, calling for audience participation. 
Variety is gained by using a number "of, announcers;, and wherever 
poss1bleAf'ricansresldent in, or visiting; the Communist camp 
are ~~duceq to comment'favourably on conditions in Bloc countries. 

II. AFRICAN BROADCASTS (with a varying anti~Western content) 

5. Extent. Cairo remains the leading African broadcaster. 
It had been the first to braodcast in an African language: 
7 hours a week 1.0 SWahili in 1954. With recent increases made 
at the end '01' July, 1961, the "Voice of Africa from Cairo" now 
broadcasts for 68t hours a week in English, French and at least 
seven African languages (one programme appears to contain . 
different Centra,1 African 1an~uages, which have not yet been 
identified, on different days). In addition to these broadcasts 
announced as coming from Cairo, there is no doubt that the 
ttVoiceof Free Africa" in Swahili, on thea,ir for 4 hours 
40 m1riutes per week, is carried'by a Cairo transmitter. After 
Cairo, the next biggest African broadcaster is Accra which has 
recently s,tnrted broadcasting to other African countries in 
English~ French, Hausa and. swahili for Eitotnl of ,3a hou,rs 
perweek,usi·ng only one of four powerful short wave trans­
mitters under construction. Rabat has special transmissions 
for Africa in English, French~ Arabic and Wolof for 14 hours 
a week. Morocco also broadcasts special programmes in Arabic to 
Ma~ritania for 7 hours a week tram Rabat and 3t hours trom 
Tangiers. 

6. Exterllal broadcastirig from the other .countries ot 
Africa is less developed but it seems highly probable that almost 
every African country will in due course do its best to ensure 
that, its point of view is made known by radio to its neighbours 
in the continent. In ,East Africa, Ethiopia is already broad­
casting 1n Somali and the Somali Republic in swahili. External 
services.with a more goneral target (such as Tunisia's short 
internat10nal service in English, French, Italinn, German end 

-2-



-

-3-
I~ATrR UNCLASSIFIED I 

TO QQ!iFIB~ I:A:L 

Spanish started in JulY, 1961 "to give the facts about French 
aggress1on") are a~so presumablY audible in parts at least of 
Africa. In Guinea, Radio Conakry expects to have a new 100 kw. 
transmitter in oPeration at Sanfonyah (eighteen miles from the 
capital) by the end of the year; this will presumably carry 
programmes designed. to reaah the whole of Guinea and neighbouring 
territories. In certain parts of the continent( domestic services 
in European languages (usally English or French) or in African 
languages, which are spoken in more than one country (e.g. Swah1li 
which is used in broadcasts from inter alia Buknvu, Ruanda-Urundi, 
Nairobi, Dar es-Salaam and Zanzibar radlosj, are liable to attract 
audiences beyond the borders of· the broadcasting country. 

7. Content •. A generally anti-coloninlist tone is de rigeur 
in most of the newly-independent countries, even those which 
maintain relativelY friendly relations with the West' ns a whole 
or with one particulD.r Western country. Cair-o radio is fairly 
consistently anti"';Western 8ld attacks the policies of the United 
Kingdom, France, the United States, Belgium and Portugal according 
to the needs of tho hOUr and' the audience addressed; the anonymous 
"Voice of Free Africa'" 1n SWahili f,rom Cairo, with' its regular 
references to "white dogs" and '''white pigs" ,has for long been one 
of the most virulently a.busive stations 1nthe whole world. Cairo 
radio uses members of the various African "Offices" in Cairo 
(which are manned by exiles and dissidents) for broadcasting some 
of its commentaries and may give them a fairlY free hand in' 
deciding what to say. 

8. Broadcasts from Af'rican ~ountries other than the U.A.R. 
have been less extensivelY monitored. Muny are still in the 
·initial stages of development. It is therefore difficult to 
describe their content. From what has been observed, it seems 
that their attitude is less consistent and more eclectic than 
that of Cairo. They may attack the colonial policies of one 
or more European powers while leaving others relat;t.vely un­
scathed. Again, countries not normallY regarded as anti-Western 
may turn so on particular issues, as Tunisia has done over 
Bizerta. The youthfulness and relative instability,of these 
countrfes means that a sudden switch of this sort is often liable 
to hawen. 

III. RECEPrION OF BROADCASTS _ I zI.... • 

9.. For 111e most part transmissions are beamed generally to 
Africa rather than to specific areas. The exceptions are: 

( i) Peking, whose French services are beamed 
simultaneously to Europe and Africa and whose 
English services are grouped for: 

(a) South and East Africa 

-3-



-

-4-

(b) West, Central and North East Africa, and 

(0)" thewho;e.ot Africa and other areas; 

(ii)Cair~, . whlch:"brQadcasts 1n Eng11sh, Amharic, 
Somali and Swah1l1 to East Africa and which 

. transmit.s to other areas in Africa in at least 
six, :~~ges~ ., 

10. RecePt10~::';~:,~tiH;i~fi,e~1 : improved by the useot mult1pl.e 
wavelengths for' eaoh ·'"tr~l.l.snP.,;I:l.si.~n.c· This has been done by Moscow 
radio which has been observed using up to 13 frequencies for one 

. ·t'l'ansm1ss10n~ , Th9. :9tl1~,r)C.~1n1-p:t .countries empl.oy SllJD.l1er numbers 
.. ' of 'frequencies- but ~U.:, e~~~pt,7'.~ulgaria and East Germany, have more 
.than one in: use at ~:;'.1i1rr@ .• ~~,:~ ~l;1~;~.A~~. and Ghana st11l use only 
'one freq\lencytOrd~,~!!h ,:t;D.~O~§~~.on~ .... Apar~from times of severe 

, 1nterference" ~~~h:~:d.8Wl$.~:Lq~I\1· be.;};1e~r.'d,st,rOpgly 1n ~all areas. 
The most .important ffa~:~lQ:x-J l,_~~ng i~,h~,'.~l~~: of,the audience 1s 
the scarcity>of)\r«ce1y.~r.Q':.i,'1:~:. ~~~~~',al'~a~., a situation which is 
11kely to change:'i.J;)idly·.La,8~ cb~~p.;'r:«;.J"~si~t.or., ~ts ,become available. 

,','. : t' ·{ ... Ll..:.~<:.~ .::.:} ~l ~~ ;! .. V,Yi' ,.~, ~: , _ . 

IV. gOguNIST' .~;ION( pFq\FRlQAN BROAWASfINg . 
, .... :~~;.;,~:~\! ,~'5.: .. ~;.:·.'.l;,tJ/\ ';·~T.:{.'.· :'. -: ' .... ' .. ". :: ... 

11.' . Inthe'Uik.R,·'\As31ong ago as 1957 Czechoslovakia pro­
vided Ca1ro Radl0,with tW() ,300.·kw.medlum wave transmitters which, 
however, are not beamed to terr1tories s~t~ of the Snool'n. 
Czechos10vakia and the U.A.R. further strengthened their radio 

, ties early in 1959 -wlthan exchlinge of programmes. Later1n 
. the same year, the USSR in partership with Czechoslovakia and 

East Germany, agreed to setup factories producing radio pnrts 
in the U.A.R. East _Ge~ also. he1~d to establish the U.A.R. 
telev1sion se"1'oe. which ···started in ,Jury, 1960. . 

, , ; ~ -i' 

12. In. West . Mtica it;: .'In ,Guinea the Comrmm1sts are building 
the 100 lew. transm1tter,:~t.,.:Sanfo~h :for .. Radio qonakry. It should 
be on the air,'it not::,;tly· t.h.e ,;.hlrd,annlversary of 'Guinean in­
dependence on 28th;a.epte~l>ti~, :;1961, .then by the end of 1961. The 
Soviet Union has contrlbutedthe most to this project and has 
prov1ded the transmitter but East Germany and Czechoslovakia have 
been helping. Guineans have gone to East Germbny-f'or training in 
the management, planning, production and journalist1c aspects of 
broadcasting; and East Germans have gone to Guinea to assist with 
the technical aspects of local broadcasting. In May, 1961, 
Bulgaria and Guinea agreed to an exchange of programme material 
1n the French language. In Ghana the East Germans have built a 
factory for making radios. Ma1i evidently asked Czechoslovakia 
to provide a 250 kw. short wave transmitter for Radio Mali. This 
the Czechs were not able to undertake, but they have apparently _ 
promised to provide a 200 kw. transmitOOr by 1962, wh1ch would give 
Mali the means for some external broadcasts. It seems l1kely that 
this offer will be accepted •.. Since Mali became independent a 
year ago, the Czechs have been particularly active in attempting 
to gain technical control over the Mnli Ministry of Information. 

~ 
~ 



-

-5-

13. In East Africa. In East Africa, the Soviet Union has 
gained a foothold in the broadcasting studios of Ethiopia and 
Somalia. By the terms of the Ethiopian-USSR cultural agreement 
of April, 1961, the Russians undertook to train Ethiopian 
technicians in Moscow and meanwhile to use them as announcers 
on Moscow's Amharic service. In 1961 the USSR offered Somalia 
a credit of 500 million roubles for development purposes, Part 
of this credit is to be assigned for expenditure on a 50 kw. 
transmitter at Mogadishu, 

14. The I, O. J. and 0, I, R~T. The Comnunist-dominated . 
International Organization ofournalists (I.O.J.) was a leading 
sponsor of the Conference of !~rican Journalists at Bamako in 
May, 1961. One of the resolutions passed by this Conference 
referred-to the setting up of an all-African broadcasting station. 
A'subsldiary of the I.O.J., the Association of .East German 
Journalists, has claimed to have COllected ov~r (East German) 
Marks 700,000 to be allocated in part for assisting the es~ab11.sh­
ment of radio and television stations in the new African states. 
Another'front organization, the Communist-donunated O.I.R.T. 
(OrganiB~tion Internetionale de Radio et Television) has a 
potential r61e in Africa. The U.A.R. is a member and there have 
been unconfirmed reports that Mali is also to join it. 

15. News Agencies. A potent1ally important source of 
Communist inf~uence exists in the form of news agency trans­
missions. Parts of the lengthy transmissions of Tass and the 
New China News Agency in English and French can be received in 
Africa. They devote a good deal of attention to African affairs, 
while at the same time. giving a comprehensive service of world 
news, with emphasis on developments in the CommUnist bloc and the 
reP1c.ining "underdeveloped"'countries in Asia o.ndLatin America. 
The Czech~slovaknews agency put s·· out 60 hours a week for 
Africa. in 'English and. French, radio teletype, and the East German 
agency lOt hours a week in French hellschreiber. These two 
agencies appear to act partly as national agencies and partly as 
channels for material from other satellites which do not have 
transmissions directed to Africa, The North Vietnamese (D.R.V.) 
news agency transmits for 26 hours a week in English morse for 
Asia, Europe and Central Africa. Both Tass and the New China 
News Agency offer a cheap and comprehensive service of world news 
with an anti-Western slant. To the extent that they can succeed 
in "placing" items in the news bulletins of the local radios 
(and in t he pross) they may be nble to reach a larger audience 
than can broadcasts beamed direct from Moscow and Peking. 

v. U.A.R. ASPIRATIONS TO LEADERSHIP 

16. The U.A.R. also seeks to influence the development 
of l..frican broadcasting and to present Cairo radio as the prin­
cipal mouthpiece of African independence. It apparently hopes 
to achieve these ends by dam1nating the African Broadcasting and 

-5-



-

UNCLASS!FIED 
-6-

TelevisioQ Unlon, which last met in Cairo in April, 1961, and 
by siting in E~t the "Free Africa Radio l

', for whi.ch the 
African Peo~lesConference (Cairo, March-April~ 1961) nnd other 
gatherings (such as the Conf~rence of African Journalists at 
Bamako in May, 1961) have called. The 'title, "Voice of .t'\'f'rica 
from Cairott, recently ndopt~ for all Ca.iro broadcasts to Mrica, 
may indeed be intended to provide a substitute - under U.A.R. 
control --for an independent "Voice of Africa" - under multi­
national direction. It seems unlikely that other countries, 
e.g. Ghana, will let Cairo's claim to speak for all Africa go 
unchallenged - once they have the.t~chnical resources to present 
their own version of it is radio "Voice" ." 

VI. CONQLUSIONS 
. -

17. Africa, with its high J!lte of illiteracy, poor communica­
tions and dearth of newspapers, is a region of the world emin~ntly 
suitable for broadcasting, both local and internationaloThe 
Communist powers are therefore likely to oontinue steadily to 
increase their broadcasts to Africa both in European and African 
languages. Such broadcasts will remain consistentlynnti-Western 
and theircumulntive effect w~l~ be dc..-unaging to Western interests. 
On -the other hand, African broadcast s to Africa, e. g._ from Cai 1'0 
and Accra, although they may well be anti-Western on particular 
themes and occaSions, present only a relatively minor threat 
to long term Western intereste.' . 

18. The rapid development of national and local broadcast­
ing in Africa will give the Communist powers numerous opportunities 
to attempt to gain technical control nnd influence over the 
development and orientation of African broadcasting systems. They 
will ~xploit every opportunity offered. In this work the East ~ 
Germans, the Czechs, Roumanians and North Vietnamese have an 
important r81e to playin support of the major Cornmunistpowers. 
Communist news agencies and news services will also strive to 
exert their influence over the coptent of African broadcasting. 
The f'ront organizations will be harnessed to the work of' bringing 
about co-operation between Communist and ~frican broadcasters. 

-6-

OTAN/NATO, 
PariS, XVIe. 



-

-7-

ANTI-WESTERN BROADCASTS TO AFRICA t SOWH OF THE~ sAHitR~l 

NUMBER OF HOURS PER WEEK PER LANGUAGE FROM EACH STATION 
it j1s§ mr. 1991 

Station Language Jan. 1959 Jan. 1960 Jan. 1961 July 1961 

CAIRO for Arabic 77i 81 81 81 
East Africa Swahili 7 7 7 loi 

Somali 2i 5.1- 5J 71 Engl1sh !1 ~ ~ ~ Amharic 3'2 3'2 .5* 

CAmO for English - fi 51 !S* West Africa French - 51 7 
Hausa - 7 7 loi 
Fulani - - - 71 Linga1a - - - §t Unidentified - - -

dialects 

MOSCOW Eng11sh ~ 14 1§t 19:t 
French 51 l7t 1 4 191 
SWahili - 3'2 7 ~t Amharic - - -

PEKING English 14- 21 49 56 
French - 21 28 28 
Cantonese 3i 7 7 7 
Portuguese - - 7 7 

PRAGUE English - 3t 3i 7 
French - 3 3 7 
Portuguese - 3 3 3 

EAST BERLIN English - - 5t 5t 
French - - 51 4 

WARSAW English - - 10.1. 10.1-
French - - lOt 10I 

t .. .. .. ... .~. '" . - . -.. -
I 

o. 

I BUCHAREST Portuguese - - 3t 3t I , 

i SOFIA French - - - 6 
ACCRA English - - - I 10 

French - - - lOt 
, Hausa - - - i 6 

SWahili 1 - - .L - I 5* 
TarAL.§: i Communist Bloc 28 93t ! 181 

. 
205 I 

t 

I Non-Communist 95 112t ! 116 j 181 I 

1 Grand Total I ! 206 
I 

297 1 386 I 120 ! ! 
! ; ~=:: I 

" 



~ 

jNATO UNCLASSIFIED 

ANNEX to 
AC%201(A)-n/2 

-8-

g Notes: (A) Broadcasts in Portuguese f'rom Prague and Bucharest 
~ are beamed to Portugal and its overseas territories. 
~ 
~ (B) Broadcasts in French f'rom Peking are beamed simulta-
~ neouslY to Europe and Africa. . 
~ 
~ (C) Arabic broadcasts' dis'tort the picture' because they . 
~ are heard in a relatively snaIl' are~ ,of' Africa SO\lth of' the 8.n)lara 
~ and understood by a very small percentage of' the population. Fo~ 
~ this reason details of' Communist broadcasts in Arabic have not 
U been included. 
~ 
~ 

Z 
~ 

~ 
rJJ 
~ 

~ 

-




